Hikmah Dan Kelebihan khasiatnya Membaca Surat Yasin

Bookmark and Share
Dengan Membaca Surat Yasin Ini Merupakan Sebuah Ritual Yang Sudah Biasa Di Lakukan Oleh Umat Muslim Pada Kesempatan Yang Tertentu. Ritual Ini Telah Menjadi Kebiasaan Yang Telah Banyak Membawa Manfaat Bagi Kehidupan Umat Muslim, Lalu Bagai Manakah Manfaat Surat Yasin Tersebut?.. Surat Yasin Ini Seolah-olah Seperti Obat Yang Sangat Bermanfaat Untuk Kesehatan Jiwa Dan Raga,Berikut Di Bawah Ini Hikmah Dan Kelebihan khasiatnya Membaca Surat Yasin.

Hikmah Dan Kelebihan khasiatnya Membaca Surat Yasin


Rasulullah Saw Telah Bersabda, “Bacalah Surat Yassin Karena Ia Mengandungi Keberkatan”, Yaitu Silahkan Anda Baca Dan Simak Hikmah Dan Kelebihan khasiatnya Membaca Surat Yasin Di Bawah Ini:

1.- Apabila orang lapar membaca Surat Yassin, ia menjadi kenyang.

2.- Jika orang tidak mempunyai pakaian akan mendapat pakaian.

3.- Jika orang belum menikah, segera mendapat jodoh.

4.- Jika dalam ketakutan akan hilang perasaan takut.

5.- Jika terpenjara akan dibebaskan.

6.- Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.

7.- Jika tersesat, sampai ke tempat yang ditujuinya.

8.- Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.

9.- Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.

10.- Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.

11.- Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al- Quran itu ialah
 Yassin. Sesiapa membaca surat Yassin, niscaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.

12.- Sabda Rasulullah s.a.w, “Apabila datang ajal orang yang suka membaca surat Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya”.
Malaikat Maut tidak mau memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yassin sehingga datang Malaikat Ridwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.

13.- Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: “Barang siapa sembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surat Yassin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya dihadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya ditangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Sekian Terimakasih http://karya-mandau.blogspot.com/2012/11/hikmah-dan-kelebihan-khasiatnya-membaca.html.
   

{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Poskan Komentar